0 komentarzy

Odwrotne obciążenie VAT dla elektroniki tuż tuż

20 lutego br. sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT dotyczącą m.in. stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT przy sprzedaży smartfonów i tabletów. W konsekwencji tysiące przedsiębiorców już niebawem po raz pierwszy zetkną się z koniecznością nietypowego rozliczenia VAT od zakupionej elektroniki.

O planowanych zmianach w ustawie o VAT pisaliśmy na blogu już w październiku. Uzasadnieniem dla nowelizacji jest konieczność uszczelnienia systemu podatkowego. Mechanizmem odwróconego VAT zostały objęte towary, które w ostatnich okresach były preferowanym przedmiotem obrotu zorganizowanych grup przestępczych specjalizujących się w wyłudzeniach podatkowych. Poza telefonami komórkowymi w katalogu towarów objętych procedurą odwrotnego obciążenia znajdą się także tablety, komputery przenośne (notebooki, laptopy, itp.) oraz konsole do gier, a ponadto niektóre postaci złota i nowe rodzaje wyrobów ze stali nieujętych dotychczas w katalogu.

Dlaczego zmiany w ustawie są tak istotne?

Wielu przedsiębiorców nie jest zaznajomionych z mechanizmem odwrotnego obciążenia VAT, co może stać się przyczyną popełnianych błędów w rozliczeniach podatkowych i wystawianych fakturach. Mechanizm odwrotnego obciążenia VAT przenosi obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku należnego ze sprzedającego na kupującego. Dotychczas przy zakupie sprzętu elektronicznego dla firmy kupujący płacił VAT sprzedawcy, który następnie odprowadzał go do fiskusa. W nowych realiach kupujący otrzyma fakturę na kwotę netto i to on będzie zobowiązany naliczyć VAT od transakcji, a także zapłacić podatek należny fiskusowi. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy sprzedający elektronikę zaczną wystawiać inny typ faktur, kupujący zaś będą musieli nauczyć się takie faktury właściwie księgować i rozliczać podatki.

Czy nowelizacja przysporzy przedsiębiorcom problemów? Zapewne tak. Odkąd wprowadzono mechanizm odwrotnego obciążenia VAT do polskiej praktyki gospodarczej, w Sage odbieramy sporo pytań o to, jak prawidłowo rozliczać faktury dokumentujące tego typu transakcje. Po wejściu w życie ustawy pytań i błędów w rozliczeniach na pewno będzie więcej. Mechanizm bowiem obejmie towary, które są wykorzystywane w codziennej pracy. 

Ustawa ma wejść w życie 1 lipca, na edukację zostały więc 4 miesiące…

 

Podziel się:

Komentarze

Brak komentarzy. Wyraź swoją opinię jako pierwszy!

Komentuj

Adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem (*).