2 komentarze

Przedsiębiorcy nie chcą nowej ustawy

Ustawa z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, została przyjęta bez poprawek przez Senat i podpisana przez prezydenta - pomimo petycji, jaką niezadowoleni z zapisów ustawy przedsiębiorcy skierowali do niego, z wnioskiem by tej ustawy nie podpisywał...

W grudniu ub.r. resort finansów motywował potrzebę wprowadzenia nowej ustawy, wskazując m.in. na własne wyliczenia. Wynikało z nich, że przedsiębiorcy ponoszą zbyt wysokie koszty związane ze stosowaniem się do obowiązku metkowania wszystkich produktów wystawianych na półkach sklepowych. Ministerstwo oszacowało, że dzięki zmianie ustawy, w ciągu roku działające w Polsce sklepy mogłyby łącznie zaoszczędzić nawet 500 mln złotych. Dzięki tym oszczędnościom mieliby skorzystać także konsumenci, ponieważ sklepy miałyby pewien potencjał do obniżenia cen detalicznych. Nowa ustawa zakłada, że przedsiębiorcy mają jedynie odpowiednio uwidaczniać ceny sprzedawanych produktów – mają być one umieszczone w sposób widoczny, niebudzący wątpliwości, np. na półce, na której stoi towar. Dotychczasowe przepisy narzucają obowiązek oznaczenia ceną każdego produktu wystawianego w sklepie do sprzedaży. Duże punkty handlowe stosują się do tych przepisów, wykorzystując system kodów kreskowych, umieszczanych przez producentów na opakowaniach produktów. Mniejsze sklepy, które nie posługują się czytnikami kodów, zmuszone są metkować każdy produkt (wyjątkiem są takie towary jak: rośliny, żywe zwierzęta, produkty o małych gabarytach oraz niektóre towary oferowane po cenie nieprzekraczającej 5 zł).

Nowa ustawa wprowadza także ważną zarówno dla sklepów, jak i konsumentów zasadę, wedle której w przypadku rozbieżności informacji o cenie danego produktu, konsument ma prawo nabyć taki produkt po korzystniejszej dla niego cenie.

Przedsiębiorcy nie zgadzają się na zaostrzenie kar


Ustawa wnosi także znaczne zaostrzenie kar stosowanych wobec sklepów, które nie wypełnią obowiązków właściwego oznaczania cen, i właśnie ten element przepisów nie podoba się przedsiębiorcom. Naruszenie ustawy będzie grozić wysoką grzywną do 20 tys. zł (dotychczas przewidziana kara to 1,5 tys. zł), natomiast w przypadku trzykrotnego naruszenia przez sklep obowiązku wynikającego z ustawy, kara może wynieść nawet 40 tys. zł. Nie od dziś wiadomo, że w rozlicznych małych sklepach na terenie całej Polski ceny produktów nie są właściwie oznaczane. Samo wprowadzenie nowej ustawy zapewne tego nie zmieni, natomiast ustawodawca zyska prawo do nakładania na sklepy kar kilkunastokrotnie wyższych od dotychczasowych. Dlatego też organizacje handlowe, zgromadzone w Radzie Konsultacyjnej przy Ministerstwie Gospodarki, złożyły u prezydenta RP petycję, by nie podpisywał nowej ustawy. Ten jednak, pomimo tego podpisał sporną ustawę 27 czerwca br., o czym poinfomowano w poniedziałek - ostatni dzień czerwca. Ustawa ta wejdzie w życie po 14 dniach od publikacji w Dzienniku Ustaw.

Podziel się:

Komentarze

500 mln złotych na coś absolutnie zbędnego!!
17 lipca 2014 o godzinie 17:57 #1
Powinni się wziąć za rozbieżności cenowe w dużych marketach
24 lipca 2014 o godzinie 18:50 #2

Komentuj

Adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem (*).