9 komentarzy

Faktura pro forma – czy jest bezpieczna i jak stosować?

Po wejściu w życie od stycznia br. nowych przepisów, wśród przedsiębiorców i księgowych pojawiły się wątpliwości dotyczące faktur pro forma:

- czy w ogóle można się posługiwać tą formą faktury,

- jak może być ona interpretowana przez urząd skarbowy oraz

- jak prawidłowo oznaczać dokumenty, które miałyby pełnić funkcję faktur pro forma.

Wszystko przez zmiany prawne, regulujące kwestie oznaczania faktur.

Zmiany przepisów wskazują, że od 1 stycznia br. faktury nie muszą zawierać oznaczenia „Faktura VAT”. Przedsiębiorcy mają wątpliwości: jeśli bowiem faktury sprzedaży nie muszą mieć tego oznaczenia, może się okazać, że dokument z dopiskiem „faktura pro forma” w myśl nowych przepisów zostanie zakwalifikowany przez skarbówkę jako dokument księgowy – dokument sprzedaży, który determinuje konsekwencje podatkowe. Jak jest w istocie i jak należy rozumieć przepisy?

Po pierwsze, można nadal stosować faktury pro forma. Jeśli zatem funkcja takiego dokumentu (używanego przecież dość powszechnie przez ostatnie lata) jest przydatna w danym modelu biznesowym przedsiębiorstwa, nie należy z niej rezygnować.

Po drugie, jeśli przedsiębiorstwo decyduje się na stosowanie faktur pro forma, warto uzupełnić taki dokument o odpowiednie adnotacje:

  1. bezpośrednio po słowie „faktura”, będącym oznaczeniem danego dokumentu, warto umieścić dopisek „pro forma”,
  2. na dokumencie powinno się umieścić klauzulę – dopisek – stwierdzającą jednoznacznie, że niniejszy dokument nie jest fakturą VAT oraz, że nie został wystawiony w związku z zaistnieniem obowiązku podatkowego.

Oprogramowanie Sage zostało dostosowane do wystawiania faktur pro forma zgodnie z nowymi przepisami, tak aby dokument taki nie stał się podstawą do naliczenia podatku VAT. Dokumenty wystawiane jako pro forma w swoim wzorcu zawierają stosowną klauzulę, dzięki czemu przedsiębiorstwo uniknie jakichkolwiek sporów z fiskusem.

Wygląd pro formy w nowej Symfonii 2013

System Symfonia – wzorzec „bezpiecznej” faktury pro forma dostosowanej do przepisów obowiązujących od stycznia 2013 r.

Przypomnijmy – przedsiębiorstwa posługują się fakturami pro forma sytuacjach, gdy nie mogą wystawić swoim kontrahentom faktury, oczekują jednak przedpłaty lub zapłaty zaliczki. Dokumenty te są zapowiedzią wystawienia właściwej faktury, a także swoistym potwierdzeniem złożenia oferty w myśl przepisów Kodeksu Cywilnego. Faktury pro forma nie stanowią dokumentów księgowych, fakt ich wystawienia (i otrzymania) nie ma wpływu na rozliczenia podatkowe.

Podziel się:

Komentarze

Ten fantastyczny opis nic nie zmieni jeśli z faktury będzie wynikać VAT należny. Poza tym ustawa o VAT wskazana na fakturze już jest nie aktualna...
next (80.53.*.*)
14 marca 2013 o godzinie 17:16 #1
Jak można zauważyć na przedstawionym w artykule zrzucie ekranowym - możliwe jest wydrukowanie pro formy bez prezentacji kwoty podatku VAT. Co do uwagi, że podane informacje dotyczące ustawy o VAT są nieaktualne, pozwolę się nie zgodzić. Ustawa jako akt prawny nadal jest datowana na 11 marca 2004r. i nadal widnieje w Dzienniku Ustaw wskazanym w tym tekście. Nowelizacje treści aktu prawnego nie zmieniają jego sygnatury. Chyba, że zamiast nowelizacji istniejącego aktu prawnego wydawany jest zupełnie nowy akt.
Renata Kotecka (87.204.*.*)
15 marca 2013 o godzinie 07:39 #2
W dzisiejszej prasie jest więcej na ten temat: http://bit.ly/147wqw9 - warto zajrzeć :-)
20 marca 2013 o godzinie 14:13 #3
W rozporządzeniu o fakturach jest informacja co musi zawierać faktura, a nie ma nic na temat dopisków. Dopisek jest jak najbardziej cenny ale nie rozstrzygający. Jeśli dokument będzie nazywać się FAKTURA i zawierać odpowiednie dane jak kwoty netto i vat to nadgorliwy urzędnik będzie miał podstawę aby zakwalifikować to jako fakturę i naliczyć vat należny. Czy można w systemie wprowadzić dokumentu o nazwie PRO FORMA, zamiast FAKTURA VAT?
Marcin (178.36.*.*)
21 marca 2013 o godzinie 15:26 #4
Oczywiście, można dokumentom nadawać dowolne opisy (Ustawienia | Typy dokumentów).
TeDe (193.150.*.*)
22 marca 2013 o godzinie 01:57 #5
Owszem, można wystawić dokument z napisem "Pro Forma" zamiast "Faktura". To kwestia ustawień programu.
Renata Kotecka
25 marca 2013 o godzinie 07:16 #6
czy fv musi zawierać miasto wystawienia ?
gruba (212.180.*.*)
9 kwietnia 2013 o godzinie 12:30 #7
Z rozporządzenia taki obowiązek nie wynika.
Renata Kotecka
10 kwietnia 2013 o godzinie 14:53 #8
Oficjalne stanowisko MF w tej sprawie przytacza dzisiejszy Puls Biznesu, na str. 12.
Informer (87.204.*.*)
11 kwietnia 2013 o godzinie 12:22 #9

Komentuj

Adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem (*).